Ajaj, kineveztek! Csapatom, vagy csoportom van?

(Ez a cikk nem MLM, de van benne sok érdekes elem!)

Egy kínai mondás szerint, házat a tetőtől kezdve is lehet építeni. Csak gondoskodni kell róla, hogy az alapok is alá kerüljenek...

Minden sikeresen működő cégnek, vagy vállalkozásnak van egy közös vonása: a hatékony vezetés. (Ezt tanítják az iskolában is. És egész biztosan mindenkinek volt már egy „dilettáns” főnöke, akinek a láttán minden alkalommal méltatlankodott, hogy „hogyan lehetséges, hogy elnyerte ezt a pozíciót és a cég még életképes? Vagy nem lesz sokáig az, vagy pedig jól válogatott csapattal dolgozik együtt, akik tökéletes munkát végeznek a felügyelete nélkül is.)

A hatékony vezetés teszi lehetővé, hogy minden érintett egyén, csoport és más szervezeti egység az igényeknek és az elvárásoknak megfelelően működjön és fejlődjön.
Aki egy csapatot irányít, - legyen kezdő, vagy többéves tapasztalattal rendelkező – annak a vezetői készségeit ügyesen ötvözve kell a motiváció, a visszajelzés, az értékek, a jövőkép, a csapatszellem, és a feladatkiosztás felmerülő kérdéseit megoldani. A csapatában csak így érheti el azt a légkört és összetartást, ami – emberi természetünknél fogva - a legtöbbet hozza ki minden kollégából.

Mi a különbség: Egy csapatban, vagy egy csoportban játsszunk?

A csoport egyénekből áll. Egyéni személyiségjegyekkel, egyéni célokkal és személyre szabott tervekkel. Így a jutalmazás is egyéni teljesítmények alapján történik.
A csoportban dolgozók személye ezért bármikor cserélhető, pótolható. A csoport nagysága könnyen változtatható. Ha csoportról beszélünk, akkor például egy kereskedőkből álló csoportban dolgozó szakemberek leginkább a saját munkájukra koncentrálnak, saját normáik szerint igyekeznek teljesíteni.
Ott van például Gizike az értékesítésről: ahogy elütötte az óra az ötöt, eldobja az egeret, kapja a retikült és indul. Az ő munkája, az ő szanzavérái az íróasztalán, az ő személyes időbeosztása a lényeges. Ő biztos nem fog segíteni egy zöldfülűnek a cégnél, ha belegabalyodik a számokba, mert az ő elve:„Mindenki kaparja ki magának a gesztenyét”. Ez egy tipikus példa. Vannak, akik mesterei a szakmának, míg mások csupán kezdők. Ha a szakemberek nem segítik a kezdők munkáját, mert csak a saját területükre, feladataikra koncentrálnak, akkor a kezdők nehezebben lesznek képesek felzárkózni hozzájuk, hogy hatékony és eredményes munkát végezzenek.
Ezért hosszútávon nincs koherens jövőkép, összetartás, és kitartás. Ez rontja a csoport teljesítményét.
Ezzel ellentétben a csapat közös értelmezést alakít ki a környezetről, amelyben munkálkodik.
A csapattagok között kialakult munkamegosztás, együttműködés lehetővé teszi, hogy a csapat meg tudja megfogalmazni céljait, problémáit, a siker előtt álló esetleges akadályokat, hogy a későbbiekben majd meg is oldja azokat.
A csapatban a vezető feladata, hogy tudásával, módszereivel, eszközeivel segítse, támogassa a csapatszellem kialakulását.
A csapatszellem kialakítása rendkívül fontos az általános teljesítmény szempontjából.
A csapat már nem hasonlítható egy motorhoz, amelynek az elemei bármikor kicserélhetőek.
Egy élő, dinamikus rendszer, kimondott és egymás között kialakított szabályokkal, tervekkel, elvárásokkal, hangulatokkal. A csapat is látszólag különálló egyénekből áll, azzal a különbséggel, hogy a kapcsolatok és interakciók révén összeálló tagok teljesen más minőséget képviselnek, mint ami az egyénekből kiolvasható. A tagok közötti kapcsolatok, a hatékony együttműködés és a közös célok miatt a csapat tehát több annál, mint az egyes személyek alkotta csoport. Egy jól összekovácsolódott, kialakult munkamegosztású csapat egy idő után ugyanolyan sajátos arcot, egyéniséget kap, mintha egy személyről beszélnénk.

A csapatszellem kialakításának legfontosabb eleme a motiváció

A motiváció nagy része belülről fakad, a csapatszellem kialakításakor a legnagyobb erőfeszítéseket a vezetőnek kell megtennie. A csapat fenntartásához és a kihívások közös megoldásához elengedhetetlen a jó csapatszellem.
Olyan munkahelyi légkört kell kialakítani, amelyben a csapattagok a vezető utasítása nélkül is támogatják egymás munkáját, és nem kell a vezető folyamatos jelenléte ahhoz, hogy kellőképp motiváltak maradjanak.
A jókedv nagyon fontos része a jó csapat kialakulásának. Ugyanis elengedhetetlen tartozéka a lelkesedésnek. Az ideális olyan légkört kialakítani, amelyben a csapattagokkal együtt nevethet a vezetőjük is: például az együtt leküzdött problémákon, vagy akár saját magukon. Mindenki tisztában van azzal, hogy egy jól elsütött poén, vagy humoros történet mennyit tud javítani a hangulaton. Még akkor is lelkesíteni tudja a csapatot, amikor nem mennek túl jól a dolgok.

Pár hasznos ötlet a csapatszellem kialakítására:

- Minél több közös projekt, megbeszélések, továbbképzések szervezése
- Minden csapattagnak legyen felelőssége. A tapasztaltabbakra ösztönösen többet szoktak bízni, mint az újoncokra. Ez így természetes. De a legegyszerűbb feladat kiosztása is nagyon sokat segít az újoncok önbizalmán, a beilleszkedésén. Könnyebben vállnak a csapat szerves részeivé, mintha csak megfigyelő, szemlélődő pozícióban maradnának, míg bele nem szoknak teljesen a rendszerbe.
- Fontos a csapat rendszeres és részletes tájékoztatása minden felmerülő feladatról, problémáról.
- Mindenki csapattag, aki egy cégnél dolgozik. Sokszor a titkárnők, a segédszemélyzet, az ideiglenesen, vagy részmunkaidőben dolgozókról még maguk a munkatársak is hajlamosak megfeledkezni. Pedig az ő munkájuk is ugyanolyan fontos, és nehezebb motiváltnak maradniuk, ha egyéneknek, kívülálló dolgozóknak tekintik őket. Ez az egész csapat teljesítményén képes kiütközni egy idő után.
- Bátorítani kell a csapattagokat egymás támogatására: a tudás, tapasztalat megosztása révén kölcsönös segítségnyújtással.
- A jutalmazás intézményesítése. – bármilyen apró is legyen a jutalom, a csapat egészének és az egyes tagoknak külön-külön is köszönetet kell mondani.

A dicséret, mint motiváló tényező

A dicséretet akkor kell alkalmazni, ha valaki külön erőfeszítéseket is tett vagy valami újat, különlegeset ért el, esetleg kisegítette a főnököt, vagy valami más módon kiérdemelte az elismerést.
Az, hogy a csapat tagjai fizetést kapnak a munkájukért, nem egyenlő azzal, hogy minden tevékenységüket megfizetik. Mindenki tisztában van azzal, hogy egy nagyra becsült vezető dicsérete milyen pozitív hatást vált ki a beosztottból. Általa válik érdemessé, igazolttá, a munkára fordított erőfeszítés. Nagyon fontos minden alkalmas helyzetben élni ezzel az eszközzel!

Hogyan dicsérjünk?

A skála széles. A „KÖSZÖNÖM” legyen az alap. A vállveregetős mosolygás is egy mód, ám egy jól felépített dicsérettel a csapat, valamint a tagjai külön - külön is tovább motiválhatóak. Pozitív erejű, ha a főnök tudja, mit köszön meg, és ki is fejti pár szóban a dicsérete okát. Itthon még a legtöbb helyen a csendes terrort tartják a főnökök a leghatásosabb módszernek. Hatalmas hiba. Mert bár a mondás szerint teher alatt nő a pálma, de a csapat nem. És nem is marad meg. Ilyen hangulatú helyek inkább tranzitok a dolgozóknak az ideális munkahely megtalálásáig.